Keto klarhet, skriven av en framträdande keto / lågkolhydratblogger Jimmy Moore och en läkare / forskare Dr. Eric C. Westman, fördjupar sig i den ketogena världen och diskuterar grunderna i denna diet, dess hälsofördelar och den vetenskapliga litteraturen kring den ketogena dieten. För de som är nya för keto, såväl som veteraner, ger denna bok en uppdelning av några av de mer komplexa vetenskapen som går in i den ketogena dieten utan att vara för komplicerade för den genomsnittliga läsaren som kanske inte har vetenskap eller medicinsk bakgrund. För en mer djupgående vetenskaplig läsning för vårdgivare och medicinska yrkesmän, föreslår vi att du också läser Kunsten och vetenskapen om lågkolhydratliv.

Vad är inuti?

Om någon skulle ha bett oss att rekommendera en bok som berör grunderna i den ketogena dieten såväl som några av vetenskapen och konsekvenserna i samband med olika sjukdomar och hälsotillstånd, skulle vi rekommendera Keto klarhet som en bra utgångspunkt. Informationen är välorganiserad, presenteras bra och innehåller massor av personliga anekdoter. Så det tilltalar de läsare som letar efter en lättförståelig, grundläggande förklaring av denna diet. Den här boken ger det och hjälper också att skapa scenen för andra böcker som går mer djupgående. Väsentligen, Keto klarhet planterar de grundläggande frönen av kunskap om kosten och läsarna kan våga sig till andra resurser för mer omfattande eller vetenskaplig information.

Vi gillade layouten i boken, med en kort biograf om författarna som innehåller Jimmys personliga kämpar med tyngden och den vägtull som den har tagit på hans hälsa. Därefter diskuteras vanliga myter och missuppfattningar kort. Detta är användbart på många sätt, speciellt om (eller när) situationen uppstår när du får en vän, en familj eller en främling och får frågan om att förklara varför din nya livsstilsförändring inte kommer att göra dig fet och orsaka hjärtsjukdomar. Om du är ett Game of Thrones-fan, kommer du att veta att, precis som vintern, kommer förhöret att komma ...

Så detta avsnitt, tillsammans med förklaringarna längre fram i boken, hjälper dig att förstå ketos och hur det påverkar kroppen och varför fett inte bara inte gör dig fet; snarare kan det vara bränsle. Därefter förklarar boken ketos, hur man går in i ketos och diskuterar många av de frågor som plågar de som är nya för keto och som kan vara oförberedda. Därifrån undersöker man forskning och vetenskap om att använda den ketogena dieten för terapeutisk behandling av olika sjukdomar och tillstånd.

Vad vi gillar

I slutet av varje kapitel finns det en praktisk sammanfattning av nyckelbegreppen från det kapitlet, och i hela boken hittar du citat och kommentarer från ett stort antal keto-experter, främst läkare. Boken stängs med några recept och en 21-dagars måltidsplan, även om makron inte ingår.

Det sista ordet

Sammanfattningsvis, Keto klarhet är en lättläst och bra introduktion till den ketogena dieten. Sjukvårdsleverantörer som letar efter en mer djupgående analys skulle förmodligen dra nytta av att läsa ytterligare böcker som tillgodoser deras behov, men detta skulle vara en bra utgångspunkt och skulle lägga grunden för ytterligare forskning.

För de som är nya i keto är detta ett måste och du tror inte hur snabbt du bläddrar igenom sidorna och vill veta ännu mer om den fantastiska världen av ketos!

Handla efter Keto Clarity här.

Keto-Mojo är deltagare i vissa affiliate-program och några av länkarna ovan kommer att generera en liten provision om du gör ett köp via en produktlänk på vår webbplats. Detta är kostnadsfritt för dig och alla intäkter går direkt till den ideella Ketogenic Foundation [501 (c) 3 som väntar] för att hjälpa till med deras uppdragsfinansiering utbildning och forskning om den ketogena dieten och livsstilen. Keto-Mojo tjänar inte på något sätt av dessa länkar.

Inte på vår e-postlista?
Registrera dig och få 3 enkla, Gourmet Keto-Mojo middagsrecept!

På Keto-Mojo tror vi på delning - dela viktiga keto-communitynyheter, vetenskap och studier, fantastiska keto-recept, produkter vi älskar och profiler av människor som inspirerar oss.